ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ



Το σχολικό έτος 2013-2014 πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ερευνητικές εργασίες:


Β' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ


Α' Λυκείου (5 τμήματα)

Α1) «Ο έμπορος της Βενετίας»
              Υπεύθυνος καθηγητής: Σπανάκος Γρηγόριος

Α2) «Η σημειολογία των εικόνων: Από τους πίνακες ζωγραφικής στη ψηφιακή φωτογραφία»
              Υπεύθυνος καθηγητής: Ιωάννου Στυλιανός

Α3) «Ήχος – θέαμα στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας – πρόταση – επέκταση ερευνητικής εργασίας»
              Υπεύθυνος καθηγητής: Γιαννόπουλος Νικόλαος

Α4) «Η ιστορία των κόμικς»
              Υπεύθυνη καθηγήτρια: Τρανουλίδη Ευτυχία

Α5) «Μουσική και κινηματογράφος»
              Υπεύθυνη καθηγήτρια: Παπαγεωργίου Ευγενία



Β' Λυκείου (4 τμήματα)

Β1) «Η ελληνική μετανάστευση στις Η.Π.Α.»
              Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σπυροπούλου Νίκη

Β2) «Μαζική κουλτούρα, τέχνη και διασκέδαση»
              Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λιάρου Χριστίνα

Β3) «Τουρισμός – Τουριστικοί προορισμοί του τόπου μας»
              Υπεύθυνος καθηγητής: Καλαφάτης Κωνσταντίνος
Β4) «Τεχνικές και μέθοδοι δημιουργίας και προώθησης ταινίας»
              Υπεύθυνη καθηγήτρια: Καρακωνσταντάκη Αικατερίνη






Α' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

Α΄ Λυκείου (5 τμήματα) (περιλήψεις)

Α1) «Να ζει κανείς ή να μη ζει; ή Άμλετ για πάντα;» (ΑΡΧΕΙΑ) 
             Υπεύθυνος καθηγητής: Σπανάκος Γρηγόρης

Σκοπός της ερευνητικής εργασίας είναι να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τον μαγικό κόσμο του θεάτρου , να αναλύσουν το έργο, τις σκηνές, τους χαρακτήρες και να αναπτύξουν προβληματισμό για τη διαχρονικότητα ιδεών και μηνυμάτων του. Μέσω της έρευνας αναμένεται να αναδειχθεί η σημασία της θεατρικής αγωγής και παιδείας, αλλά και η αξία της τέχνης γενικότερα.


Α2) «Η ψηφιακή φωτογραφία και το βίντεο και η εκπαιδευτική τους διάσταση» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνος καθηγητής: Ιωάννου Στυλιανός


Στο πλαίσιο αυτής της ερευνητικής εργασίας, οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν όλα τα στάδια της δημιουργίας ψηφιακής φωτογραφίας και της σύνθεσης ψηφιακού βίντεο με σκοπό να αξιοποιηθεί σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Η παρουσία αυτού του τεχνολογικού μέσου διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη σύγχρονη κοινωνία λόγω της εύκολης αποθήκευσης και μεταφοράς των ψηφιακών αρχείων. Ταυτόχρονα μπορεί να αποτελέσει ένα εκπαιδευτικό μέσο αξιοποιώντας τις οπτικοποιημένες πληροφορίες. Οι μαθητές χωρισμένοι σε μικρές ομάδες θα δημιουργήσουν ένα «ψηφιακό έργο» δικής τους έμπνευσης και θα προτείνουν την πιθανή εκπαιδευτική του διάσταση.


Α3) «Ήχος & θέαμα στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνος καθηγητής: Γιαννόπουλος Νίκος



Η παρούσα ερευνητική εργασία εστιάζεται στην αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών με σκοπό την καλύτερη, συστηματικότερη και πιο ευχάριστη εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, με έμφαση την Αγγλική. Κατά τη διάρκεια του project οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες, και η κάθε ομάδα ασχολείται και με διαφορετικό αντικείμενο (εύρεση κατάλληλων ξ.γ τραγουδιών, ή κατάλληλων ταινιών, δημιουργία φύλλων εργασιών, δημιουργία πινάκων μέτρησης του μαθητικού ενδιαφέροντος κ.λ.π.). Βασικός σκοπός αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι να φέρει σε επαφή τους μαθητές με τρόπους που βελτιώνουν την εκμάθηση μιας Ξ.Γ. και αυξάνουν το ενδιαφέρον τους γι’ αυτή, είτε πρόκειται για τραγούδια ή για φιλμ. Στόχος είναι οι μαθητές να μάθουν πώς να μαθαίνουν και μ’ αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπίσουν τη γλώσσα με μια νέα ματιά, θα εστιάσουν την προσοχή τους σε νέες πιο φρέσκιες μεθόδους εκμάθησης μιας Ξ.Γ. και θα κατανοήσουν με ποιο τρόπο μαθαίνουν καλύτερα.



Α4) «Δημιουργία ιστοτόπου» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαγκανάρη Στέλλα


Τα παιδιά θα δημιουργήσουν ιστοσελίδα με θέμα που θα προκύψει μετά από συζήτηση με τις ομάδες. Η πρώτη φάση της διαδικασίας αφορά την ανάλυση που περιλαμβάνει τη συλλογή και την επεξεργασία των απαραίτητων πληροφοριών που θα προδιαγράψουν τις ανάγκες τις οποίες πρόκειται να καλύψει η ιστοσελίδα. Στη συνέχεια θα  ακολουθήσει ο σχεδιασμός με βάση την ανάλυση απαιτήσεων και τέλος η αξιολόγηση της όλης διαδικασίας.


Α5) «Τρώγοντας έρχεται η γνώση: Όταν οι νέοι ανακαλύπτουν την ελληνική παραδοσιακή διατροφή» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνη καθηγήτρια: Παπαγεωργίου Ευτυχία


Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι οι μαθητές να ανακαλύψουν, να ενημερωθούν και να εξοικειωθούν με την πολιτισμική και παραδοσιακή διάσταση της Ελληνικής διατροφής,  να εντοπίσουν  τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής και να επαναπροσδιορίσουν  τη διατροφική  τους καθημερινότητα. Θα εξεταστούν τα διατροφικά ήθη και έθιμα συγκεκριμένων περιοχών, υλικά που καθορίζουν την ελληνική κουζίνα και θα επιχειρηθεί να σχηματιστεί ένας διατροφικός εβδομαδιαίος οδηγός βασισμένος στη μεσογειακή διατροφή.

Β΄ΤΑΞΗ (4 ΤΜΗΜΑΤΑ) (Περιλήψεις)
Β1) «Ο ΧΡΟΝΟΣ … μέσα στο χρόνο» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνος καθηγητής: Αντωνόπουλος Νίκος


Η περιοδική εναλλαγή τόσο της ημέρας με τη νύχτα, όσο και των εποχών, δημιούργησε στον άνθρωπο, από τα πρώτα στάδια της παρουσίας του στη γη ως έλλογου όντος, μια πρώτη αίσθηση για το χρόνο. Αυτή η αίσθηση έσπρωξε αργότερα όλους τους αρχαίους πολιτισμούς να αντιμετωπίσουν το χρόνο σαν πρωταρχική έννοια και «Αρχή του Κόσμου». Το ερώτημα τι είναι χρόνος, απασχόλησε κορυφαίους  διανοητές όλων των εποχών που ανάπτυξαν τις θεωρίες τους για το χρόνο με βάση τη μη αντιστρέψιμη εξέλιξη του. Έτσι, αυτή μονόδρομη, μη αντιστρεπτή ροή του χρόνου, το «βέλος του χρόνου» όπως το ονόμασε ο αστροφυσικός Eddington, είναι λίγο πολύ κοινός τόπος μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα όπου η μεγαλοφυΐα του Einstein μέσα από την ειδική θεωρία της σχετικότητας μιλάει για το «χωροχρόνο». Η πρόταση για την παρούσα ερευνητική εργασία, με τίτλο «Ο ΧΡΟΝΟΣ» πέρα από τις δοξασίες για τη φύση του χρόνου, τις φιλοσοφικές και τις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις, περιλαμβάνει και τη μέτρησή του και αφορά, τόσο στα ημερολόγια των διάφορων λαών και στην εξέλιξή τους, όσο  και  στα όργανα μέτρησης του, από την κλεψύδρα, τους αστρολάβους, και τα ηλιακά,  μέχρι τα μηχανικά και τα σύγχρονα ρολόγια χαλαζία.

Β2) «Καταναλωτισμός και διατροφή στη σύγχρονη εποχή» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λιάρου Χριστίνα



Σκοπός της ερευνητικής εργασίας  είναι  να  αναγνωρίσουν οι μαθητές, ερευνώντας τα  καταναλωτικά  μοντέλα που τους επιβάλλονται και αφορούν τη διατροφή, τις επιπτώσεις στην υγεία τους, αλλά και την υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος.
Τα ερευνητικά ζητήματα που θα εξεταστούν  είναι:
-Ποια είναι η  ιστορική εξέλιξη   και η πολιτιστική διαφοροποίηση της  διατροφής;
-Ποια είναι η στάση της νεολαίας  απέναντι στη  σύγχρονη μαζική κουλτούρα διατροφής;
-Πως επηρεάζεται η υγεία των ανθρώπων  εξαιτίας των σύγχρονων μεθόδων που αφορούν  την παραγωγή  της τροφής και ποια κινήματα  αφορούν  την παραγωγή και διακίνηση υγιεινών προϊόντων;
-Ποιες είναι οι περιβαλλοντικές   επιπτώσεις  από τη μαζική παραγωγή και διακίνηση τροφίμων;

Β3) «Τουρισμός – Τουριστικοί προορισμοί του τόπου μας» (ΑΡΧΕΙΑ)

            Υπεύθυνος καθηγητής: Καλαφάτης Κωνσταντίνος



Τα παιδιά προσεγγίζουν την έννοια του τουρισμού και  έρχονται σε επαφή με σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς του πλησιέστερου και ευρύτερου περιβάλλοντος του Ελληνικού τόπου.
Τα θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι:
Τι σημαίνει τουρισμός; Προσέγγιση του περιεχομένου του όρου. Τουρισμός – περιήγηση. Άντληση πληροφοριών από πηγές.
1.      Ο τουρισμός στην πόλη μας.
2.      Ο τουρισμός για τη χώρα μας.
Εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
Στη διάρκεια του προγράμματος θα κάνουμε αφίσα,  κολάζ με τη χρήση του διαδικτύου, wiki  ή ιστολόγιο για την ανάρτηση των εργασιών μας.

Β4) «Κατασκευή πολυμεσικής εφαρμογής με θέμα “Η ιστορία του κινηματογράφου”» (ΑΡΧΕΙΑ)
            Υπεύθυνη καθηγήτρια: Καρακωνσταντάκη Κατερίνα

Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά αρχικά εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή), αλλά ιστορικά  μετασχηματίστηκε διεθνώς σε μία δημοφιλή μορφή τέχνης και αποτελεί σήμερα την αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία ενώ παράλληλα πολλοί κινηματογραφικοί χώροι δημιουργήθηκαν με αποκλειστικό σκοπό την προβολή ταινιών. Οι μαθητές θα συλλέξουν πληροφορίες από διάφορες βιβλιογραφικές αναφορές ,θα κάνουν  χρήση του διαδικτύου αναζητώντας πληροφορίες για την ιστορία του κινηματογράφου και τα είδη του με σκοπό να αναπτύξουν μια Πολυμεσική εφαρμογή με χρήση του προγράμματος PowerPoint. Οι μαθητές θα μάθουν τη σημασία του κειμένου και πώς να κάνουν τους χαρακτήρες να δείχνουν ωραίοι. Να επιλέγουν χρώματα και να ενσωματώνουν ήχο και βίντεο στην παρουσίασή τους. Θα μάθουν πώς να σχεδιάζουν ένα φιλικό περιβάλλον χρήστη. Τέλος τα δημιουργικά και οργανωτικά βήματα που καταλήγουν σε ένα ολοκληρωμένο προϊόν.